Historia przypinek – jak małe gadżety zawojowały świat?
Choć wydawać by się mogło, że przypinki to współczesny gadżet, historia ich powstania sięga daleko aż do czasów starożytnych. Wtedy to narodziła się idea ozdabiania ubrań broszkami, którą zapoczątkowali greccy i rzymscy filozofowie – przedstawiając doktryny, których są wyznawcami. Broszki, a dla współczesnych ludzi przypinki były także noszone przez ludzi pragnących podkreślić swój status materialny, społeczny czy religijny. Natomiast pierwsze broszki sięgają czasów brązu, kiedy to po raz pierwszy zostały wykorzystane do spinania szat.
Wybory prezydenckie w USA – pierwsze przypinki
Buttony, które znamy obecnie pojawiły się w Stanach Zjednoczonych i wiążą swoją historię z wyborami prezydenckimi. Wtedy też zostały użyte, podobnie jak ma to miejsce dzisiaj, jako gadżet w kampanii wyborczej. Miało to miejsce pod koniec XVIII wieku – zwolennicy kandydata na prezydenta, George’a Waszyngtona nosili przypinki z hasłem „Niech żyje prezydent” oraz jego inicjałami. Przypinki były wówczas doszywane do ubrań, noszone jako wisiorki czy łańcuszki. Z wyglądu natomiast przypominały bardziej ozdobne guziki, niż buttony, których używamy obecnie.
Od tamtej chwili pierwowzory współczesnych przypinek były związane głównie z polityką i wyborami prezydenckimi. W roku 1861 w kampanii prezydenckiej Abrahama Lincolna zaczęły pojawiać się po raz pierwszy buttony przedstawiające wizerunek konkretnej osoby. Zwolennicy kandydata nosili przypinki z jego charakterystycznych wizerunkiem. Tego typu przypinki produkowane były na żelaznych płytkach, powleczonych czarną farbą, a wizerunek postaci osiągany był przy użyciu ferrotypii – zjawiska używanego powszechnie w fotografii wykorzystującego światłoczułą powłokę kolodionową.
Profesjonalna produkcja przypinek – Benjamin S Whitehead i Chester Hoag
Za największych pionierów rynku przypinek uważa się Benjamina S Whitehead’a i jego wspólnika Chestera Hoag’a, założycieli pierwszej firmy produkującej buttony na dużą skalę, i to w sposób innowacyjny jak na tamte czasy. Wtedy też do produkcji przypinek zastosowano między innymi po raz pierwszy przezroczystą folię, która miała chronić przypinki przed zadrapaniami i zniszczeniem. Wspólnicy opracowali także nowy patent mocowania przypinki za pomocą szpilek umieszczonych na rewersie pinsów. Dzięki swojej pomysłowości firma rozprzestrzeniła ideę noszenia przypinek jako gadżetów reklamowych, które zaczęły być używane powszechnie w marketingu, promocji, kampaniach biznesowych i politycznych.
Czas płynie a buttony wciąż są wśród nas
Od tamtych wydarzeń, choć minęło już mnóstwo czasu, przypinki nie zmieniły znacząco swojej postaci i zastosowania. Pod względem historycznym wykorzystywane były natomiast do różnych celów, także propagandowych, jak w czasach ZSRR, kiedy to władza komunistyczna używała ich jako nośnika haseł politycznych. Podobnie rzecz miała się w Polsce w czasach PRL-u. Władze państwowe wydawały obywatelom przypinki z okazji świąt – takich jak 1 maja, czy używała ich podczas zjazdów partyjnych. Buttony wykorzystywała również opozycja – nosząc przypinki z hasłami solidarnościowymi. Przypinki nie były wtedy łatwo dostępne, dlatego młodzież umiejętnie przerabiała komunistyczne pinsy – przyklejając na nich przykładowo wizerunki ulubionych zespołów wycięte z magazynów.
Dzisiejsze możliwości jak chodzi o przypinki personalizowane
Obecnie rynek przypinek jest szeroko rozwinięty – produkowane są buttony w wielu kształtach i rozmiarach, a nadruki tworzone są dowolnie z życzeniem klienta. Jest też mnóstwo rodzajów buttonów, czego przykładem może być nasza oferta. Znajdziecie w niej: przypinki z agrafką, buttony z magnesem na lodówkę, przypinki z magnesem na ubranie, przypinki identyfikatory, buttony z lusterkiem, przypinki na szybę, przypinki drewniane i parę innych. Odwiedźcie nasz sklep z przypinkami by poznać wszystkie możliwe do zamówienia opcje.